Föreningspresentation

Mälparingen bildades 1984

Vårt postgironummer är 582855-3.

I Mälparingen dansar vi pardanser i folklig tradition och då i första hand polskor.

Vår målsättning är att sprida kännedom om folkmusik och dans, för att vårda och bevara ett rikt kulturarv.

Namnet Mälparingen syftar på vår hemvist i MÄLaren och att vi dansar PARdans i RING runt dansbanan.

Vi träffas fredagskvällar i Hägerstens Medborgarhus riksdalervägen 2-4, cirka fem minuters promenad från Hägerstensåsens tunnelbanestation. Här dansar vi under ledning av skickliga instruktörer från olika trakter i landet. Till de flesta av våra danskvällar har vi levande musik. Mälparingen ordnar även danskurser för nybörjare.

--------------------------------------------------------------------------------

Polska

Musiken går i magisk tretakt och dansformen är uråldrig. De tidigaste formerna av polska dansandes på fläck och var spridda i Europa redan på medeltiden.

Det är väl ingen som vet exakt när eller hur polskan kom till Sverige. Den dansades flitigt under 1700- och 1800-talet. I samband med valsens intåg började även polskan att röra sig runt i rummet.

Tack vare ett viktigt uppteckningsarbete under mitten av 1900-talet har vi idag tillgång till beskrivningar av danser som annars kanske hade följt sina utövare i graven. Arbetet med att dokumentera detta stora dansarv bidrog säkert till att polskans uppsving under 1970-talet.

Man räknar med att det finns cirka 500 polskevarianter från olika delar av landet och många av dessa dansas fortfarande av dagens utövare.